Tian Chua, Rafizi dan Saifuddin dilarang memasuki Sarawak

0

SIBU: Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pengarah Strateginya, Tian Chua dan Rafizi Ramli dilarang memasuki Sarawak, semalam.

Difahamkan, kedua-dua mereka diiringi keluar oleh pegawai Jabatan Imigresen dari balai ketibaan sejurus tiba di Lapangan Terbang Sibu pada jam 2.30 petang semalam.

Sebelum itu, Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail tiba di Lapangan Terbang Sibu turut tidak dibenarkan memasuki Sarawak.

“Kami tiba sekitar jam 10.50 pagi, namun beliau (Tian) tidak lepas ketika melalui proses pemeriksaan imigresen,” kata Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul.

Dalam pada itu, Tian dan Rafizi tiba di sini bersama Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Ketua PKR Sarawak Baru Bian.

Anwar ketika ditemui media bagi mengulas insiden berkenaan menyatakan beliau sangat kecewa dengan tindakan tersebut.

Katanya, adalah tidak wajar tindakan sedemikian di-kenakan terhadap Saifuddin, Tian dan Rafizi lebih-lebih lagi ketika waktu Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Balingian diadakan.

“Ketua Menteri yang baharu (Tan Sri Datuk Amar Adenan Satem) harus lebih terbuka dan lebih terhormat.

“Tindakan sedemikian menggambarkan ia satu pro-ses permulaan yang tidak mesra dan sangat dikesalkan,” kata Anwar.

Menurutnya, Adenan sebagai Ketua Menteri yang baharu harus mempamerkan sikap lebih sederhana, sekali gus bercadang membantah perkara berkenaan pada sidang Parlimen.

Sementara itu, Baru yang turut diminta mengulas mengenai perkara berkenaan menegaskan beliau akan me-nelitinya dari sudut undang-undang.