Jabatan Pendidikan diminta lebih proaktif tangani isu sekolah daif

0
 AIDEL LARIWOO

AIDEL LARIWOO

KUCHING: Kerajaan Persekutuan melalui Jabatan Pendidikan diminta lebih proaktif menangani isu sekolah daif atau usang terutamanya di luar bandar Sarawak.

Aidel Lariwoo (BN-Sadong Jaya) berkata, malah jabatan terbabit perlu mengambil langkah segera memperbaiki sekolah berkaitan dan  memastikan penyelenggaraan bangunan sekolah dilaksanakan dengan baik.

“Tidak mengejutkan semua sekolah kerajaan khasnya sekolah rendah di negeri ini didapati dalam keadaan usang dan ada sekolahnya yang tidak mempunyai kemudahan asas, tidak ada perabot dan tandas.

“Banyak sekolah kerajaan terutamanya di luar bandar tidak mempunyai bekalan elektrik menyebabkan keadaan panas dalam kelas yang mana tidak kondusif dan mengganggu pembelajaran murid-murid,” katanya.

Beliau membahaskan Bajet 2016 pada persidangan DUN di sini semalam berkata, sekolah daif termasuk beberapa sekolah di kawasannya untuk menambahkan kemudahan pembelajaran dan persekitaran lebih kondusif.

Sehubungan itu, beliau memohon kepada kerajaan membina semula blok sekolah baharu SK Jemukan, SK Iboi, SK Pelandok, SK Jaie, SK Terasi, SK Sungai Bulu Senangeh, SK Hj Bujang Rangawan Putin dan SK Sebuyau Ensengei.

“Sekolah yang dilengkapkan dengan kemudahan asas mewujudkan persekitaran pembelajaran kondusif kepada murid-murid dalam melahirkan modal insan,” katanya.

Berhubung projek Skim Pembesaran Kampung, beliau turut memohon agar Kampung Pelandok dilaksanakan di bawah projek berkenaan memandangkan kini semakin sesak.

Mengenai Bajet 2016 dibentang Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem pada hari pertama persidangan, Aidel menyambut baik bajet berkenaan yang menumpukan pembangunan luar bandar.

“Di sebalik keadaan ekonomi tidak menentu disebabkan kejatuhan harga minyak mempunyai impak cukup signifikan ke atas hasil negeri bahkan negara, kerajaan negeri masih berupaya memperuntukkan sejumlah besar bagi tujuan perbelanjaan pembangunan.

“Ini jelas membuktikan kesungguhan kerajaan negeri di bawah kepimpinan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem  membawa lebih banyak pembangunan ke negeri ini seperti diimpikan rakyat Sarawak,” katanya.

Sementara itu, Menteri Muda Pendidikan Awal Kanak-Kanak dan Pembangunan Keluarga Rosey Yunus menjawab pertanyaan Dr Annuar Rapa’ee (BN-Nangka) berkata, jumlah sekolah berada dalam keadaan daif di Sarawak adalah 483 buah.

“Daripada jumlah itu, sebanyak 37 buah adalah di bandar, 238 buah di luar bandar dan 208 buah di pedalaman.

“Jumlah peruntukan bagi penyelenggaraan, ubah suai dan naik taraf sekolah berkaitan termasuk sokongan pendidikan Sarawak pada 2015 adalah RM92 juta,” katanya.