Mangsa kebakaran Rh Charles sudah jatuh ditimpa tangga

0
MENYAYAT HATI: Keadaan pondok kediaman sementara mangsa kebakaran Rumah Charles Igat terbakar semalam.

MENYAYAT HATI: Keadaan pondok kediaman sementara mangsa kebakaran Rumah Charles Igat terbakar semalam.

SIBU: Belum habis igauan ngeri kebakaran membabitkan 14 pintu Rumah Charles Igat Sungai Langup minggu lalu, semalam tragedi berulang apabila api meranap dua rumah persendirian dan sembilan pondok yang menjadi kediaman sementara mangsa kebakaran sebelum ini.

Menurut Tuai Rumah Charles, beliau amat sedih dan buntu mengenangkan musibah berulang itu malah lebih menyedihkan, pondok sementara kediaman mangsa kebakaran rumah panjang itu turut musnah.

Katanya, amat menyedihkan ia merupakan tempat perlindungan kesemua mangsa rumah panjang berkenaan.

“Saya tidak mampu melakukan apa-apa apabila melihat api mula merebak dari rumah terletak bertentangan daripada lokasi kejadian pertama. Semua barang bantuan peralatan dihulurkan oleh penderma turut musnah,” katanya sedih.

Dalam kejadian pada jam 12.15 tengah hari semalam, beberapa penduduk bergegas memadamkan api namun mereka tidak terdaya.

Ketua Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Zon 4 Sibu, Abdul Mutalib Rashid ketika dihubungi memberitahu  pihaknya telah menerima panggilan kecemasan berhubung kejadian  pada jam 12.25 tengah hari.

“Sebuah rumah berasingan terbakar 100 peratus dan sebuah kali 10 peratus manakala sembilan pondok  dijadikan rumah sementera turut musnah,” katanya.

Katanya, kebakaran berjaya dipadamkan dengan menggunakan sumber air dari pili yang bomba terdekat.

Katanya, pasukan JBPM dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Sentral  diketuai oleh PBK II,Henry Ho dengan kekuatan 15 anggota menggunakan dua  buah jentera Scania dan sebuah EMRS tiba di lokasi kejadian pada jam 12.44 tengah hari.

“Kebakaran berjaya dikawal pada jam 1.04 petang dan operasi tamat pada jam 3.09 petang,” katanya sambil menambah bomba masih melakukan siasatan dan punca kebakaran belum dikenal pasti.