Pelabur Skim Pelaburan Emas Genneva minta k’jaan selesai masalah mereka

0

KUCHING: Kira-kira 200 pelabur Skim Pelaburan Emas Genneva meng-adakan perhimpunan aman di luar bangunan Bank Negara Malaysia (BNN) di sini, meminta kerajaan bertindak segera menyelesaikan masalah yang mereka hadapi.

Pelabur-pelabur terbabit men-dakwa pihak berkuasa mengambil masa terlalu lama untuk melakukan siasatan mengenai kesahihan operasi Genneva Malaysia Sdn Bhd.

Menurut jurucakap kumpulan berkenaan yang mewakili pelabur Sarawak, yang tidak mahu namanya disiarkan berkata sudah lima bulan berlalu selepas syarikat itu (Genneva Malaysia Sdn Bhd) diserbu tetapi masih tiada perkembangan terkini mengenai perkara itu.

“Kami mahu Bank Negara menyiapkan siasatan secepat mungkin kerana kami mahu tahu perkara sebenar yang berlaku. Kami benar-benar bimbang,” katanya ketika ditemui ketika melakukan perhimpunan aman itu sekali gus menye-rahkan memorandum kepada gabenor BNM.

“Kami berharap hasil siasatan dapat dikeluarkan tanpa berlengah lagi, dengan itu kami boleh mengambil tindakan sewajarnya untuk memulihkan kerugian yang kami hadapi,” katanya sambil mendedahkan kira-kira 10,000 orang di seluruh Sarawak terjejas selepas akaun mereka dibekukan.

Rata-rata daripada mereka kata-nya, bergantung sepenuhnya kepada pelaburan tersebut untuk menambah pendapatan serta menyara keluarga dan menampung perbelanjaan per-ubatan, pinjaman dan yuran pengajian anak-anak di universiti.

Kumpulan itu diketuai Setiausaha DAP Sarawak Chong Chieng Jen menyerahkan memorandum itu kepada pegawai BNM di sini.

Chong yang juga Ahli Parlimen Bandar Kuching dan ADUN Kota Sentosa, berkata siasatan mengenai kes itu boleh dipercepatkan dengan hanya memeriksa rekod-rekod transaksi akaun Genneva.

“Sudah lima bulan siasatan dilakukan tetapi masih belum ada keputusan menyebabkan mangsa (pelabur) me-nunggu tanpa jawapan sehingga menyebabkan mereka cemas.

“Mereka (pelabur) hanya mahu tahu sama ada syarikat itu melanggar undang-undang atau sebaliknya.

“Jika tidak ada (melanggar undang-undang), akaun mereka tidak seharusnya dibekukan,” tambahnya.

Sekiranya siasatan membuktikan Genneva beroperasi secara haram, Chong berkata pihak berkuasa harus mengambil tindakan terhadap mereka yang melakukan jenayah menipu.

“Kerajaan dan Bank Negara seharusnya mempercepatkan siasatan ke-rana sekarang sudah lima bulan berlalu. Sudah tiba masanya untuk me-reka mengumumkan keputusannya,” ujar beliau lagi.

Perkembangan terkini mengenai perkara itu tiga bulan lalu dan menurut jurucakap kumpulan itu lagi, Genneva Gold akan mengeluarkan surat kepada mereka bagi memaklumkan perkembangan terkini.

Sementara itu dalam satu kenya-taan dikeluarkan BNM awal Disember 2012, siasatan awal perakauan mendedahkan kerugian besar dialami syarikat itu tahun lepas. Syarikat itu menanggung liabiliti melebihi 10 kali ganda daripada asetnya.

Kenyataan itu turut menyebut jualan emas kira-kira 20 peratus hingga 25 peratus lebih tinggi berbanding harga pasaran, dengan bayaran pulangan kira-kira dua hingga tiga pe-ratus sebulan kepada pelanggan dan belian balik emas daripada pelanggan pada harga belian asal bukan usaha mapan.