Giliran Sibu dilanda banjir kilat

0

BANJIR KILAT: Sebuah kenderaan meredah banjir di Jalan Tunku Abdul Rahman, Sibu petang kelmarin.

SIBU: Hujan lebat turun petang kelmarin menyebabkan banjir kilat di KM13 Jalan Tunku Abdul Rahman, di sini sekali gus menyebabkan berlaku sedikit kesesakan jalan terbabit.

Hujan lebat mula turun sekitar jam 6 petang menyebabkan jalan utama menuju ke Lapangan Terbang Sibu serta Sibu Jaya dinaiki air sedalam lebih sekaki.

Menurut seorang penduduk yang tinggal berhampiran, dia agak terkejut dengan kejadian banjir kilat itu memandangkan jalan terbabit terletak di kawasan agak tinggi.

Namun, dia percaya kejadian banjir kilat itu berlaku disebabkan saluran longkang tersumbat berikutan projek pembangunan di kawasan sekitar.

“Sebelum ini, jalan terbabit tidak pernah mengalami banjir kilat memandangkan ia terletak di kawasan agak tinggi,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Kejadian turut menyebabkan berlaku sedikit kesesakan lalu lintas apabila beberapa kenderaan kecil terkandas di dalam banjir terbabit.

Sehubungan itu, penduduk di situ berharap pihak berkuasa mencari punca berlakunya banjir kilat agar tidak berulang apabila hujan lebat turun pada masa akan datang.

“Apa yang berlaku menyusahkan semua pengguna memandangkan jalan raya ini merupakan salah satu jalan utama,” katanya.