LBR 2016: Skuad Betong gagal manfaat aksi di laman sendiri

0

BETONG: Kelebihan beraksi di laman sendiri tidak dimanfaatkan sepenuhnya barisan kendalian Mohamad Zaidol Mohamad Zain apabila sekadar seri 2-2 meskipun deretan peluang terhidang tidak mampu disempurnakan dengan jaringan.

Skuad Betong hanya mampu berkongsi satu mata ketika melayan kunjungan Kapit pada perlawanan kedua aksi Liga Bola Sepak Rakyat (LBR) Zon Borneo II Sarawak di Kompleks Sukan Betong petang kelmarin.

Bagi Jurulatih Betong, Mohamad Zaidol Mohamad Zain beliau agak kecewa dengan penampilan barisan serangan tampak gugup pada aksi separuh masa tidak dapat menyempurnakan peluang yang terhidang.

“Begitupun nasib tidak menyebelahi kami mengutip mata penuh pada perlawanan ini meskipun dihadiahkan sepakan penalti pada separuh masa pertama tetapi sepakan tersasar dan terkena tiang gol lawan.

“Kemampuan pasukan benar- benar teruji apabila ketinggalan dua gol sebelum masa rehat dan pemain-pemain seolah- olah hilang tumpuan dan beraksi di bawah kemampuan sebenar.

“Bagaimanapun suntikan semangat Presiden Persatuan Bola Sepak Bahagian Betong (BDFA), Nelson Kloni Kanang memberi kata-kata hikmat buat pemain ketika di bilik persalinan ternyata mengubah corak permainan sehingga berjaya menyamakan kedudukan dan mengikat Kapit sebelum wisel penamat,” katanya.

Kesilapan penjaga gol Betong, Zulfikar menghadang penyerang Kapit atas kelekaan pertahanan mereka menghukum diri sendiri apabila pengadil menghadiahkan sepakan penalti kepada Kapit minit ke-20 perlawanan.

Mohd Ridwan Ghazali tidak mensia-siakan peluang dengan jaringan apabila sepakan ke penjuru kanan pintu gol menghasilkan gol pertama buat Kapit.

Namun, Betong berpeluang menyamakan kedudukan seminit kemudian setelah ketua pasukannya, Nazreen Ismail dijatuhkan dalam petak penalti.

Pengadil tidak teragak-agak memberi sepakan penalti kepada Betong namun peluang disia-siakan Nazreen apabila sepakan ke arah sudut kanan terkena tiang gol.

Gol kedua Kapit menyusul pada minit ke-42 hasil jaringan Mohd Nazri Mohd Yunos apabila beliau tidak dikawal terus meluru merembat masuk untuk mereka memimpin perlawanan.

Separuh kedua bersambung menyaksikan Betong tidak mensia-siakan peluang apabila serangan bertali arus untuk mencari gol disempurnakan dengan sebaiknya.

Ibnu Hazri Abdullah mencetak nama selaku penjaring gol dengan sepakan lambung penjuru kiri padang terus memperdaya penjaga gol lawan pada minit ke-47 untuk merapatkan kedudukan.

Betong menyamakan kedudukan minit ke-60 apabila pemain tengah, Mohd Sabree Talib berusaha keras merancang permainan menghantar bola kekawasan gol lawan dengan sepakan lintang disambar Zamriza Alba terus menggegar jaring lawan untuk jaringan penyamaan.

Ketika permainan menunggu detik berakhir menyaksikan penjaga gol Betong, Mohd Zulfikar Bolhassan diusung keluar akibat kecederaan dan digantikan dengan Awang Masfaris Awang Kadir.

Begitupun, deretan peluang yang masing-masing tercipta dan terhidang namun tidak dapat disempurnakan oleh kedua-dua pasukan sehingga ke wisel penamat.

Kloni yang hadir menyaksikan permainan dan menyempurnakan sepak mula perlawanan tersebut.