Pilih k’jaan berpengalaman tadbir negara: KM

1

TRADISI DIPERTAHAN: Taib memasukkan ‘serahang’ ke tempat yang disediakan pada Majlis Perasmian Pesta Kaul Mukah 2013, semalam. Turut kelihatan isterinya, Puan Sri Ragad Kurdi Taib dan Fatimah (kiri).

MUKAH: Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud menggesa rakyat agar memilih kerajaan yang mempunyai pengalaman dalam mentadbir negara pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) untuk terus berkembang maju pada masa akan datang.

Beliau berkata, kerajaan sedia ada mempunyai pengalaman luas dalam pentadbiran negara serta memiliki strategi tersendiri untuk membangunkan negara.

“Kita dapat melihat sendiri bagaimana keadaan negara serta negeri kita ini sejak mengecapi kemerdekaan, sama ada semakin mundur atau semakin maju.

“Mari kita lihat negeri Sarawak yang telah merdeka 50 tahun dalam Malaysia serta Mukah yang pada mulanya mundur dan sekarang ini sedikit demi sedikit menjadi kawasan maju.

“Hal ini susulan daripada rancangan kerajaan melalui Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE) serta memberi peluang pekerjaan kepada penduduk setempat di kawasan ini,” katanya pada Majlis Perasmian Pesta Kaul Mukah di Taman Kala Dana di sini, semalam.

Turut hadir Menteri Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dalat Datuk Fatimah Abdullah, ADUN Jemoreng Abu Seman Jahwie, ADUN Daro Murni Suhaili dan Presiden Persekutuan Persatuan Melanau Sarawak, Dato Sri Muhammad Leo Toyad.

Taib memberitahu, politik Barisan Nasional (BN) berbeza dengan pembangkang yang diumpamakan seperti ‘menjual ubat di kaki lima.

’ “Kita jangan dengar hasutan-hasutan yang disebarkan oleh pembangkang dan rakyat jangan terus percaya dengan kata-kata manis mereka yang memburukkan kerajaan sedia ada.

“Pembangkang cakap macammacam untuk membangunkan inilah, itulah tapi bila kita lihat tidak ada apa-apa pun.

“Mereka yang tidak mempunyai pengalaman tidak mampu membangunkan kawasan kita ini serta negara kita. Oleh itu, kita jangan dengar kata-kata pembangkang yang seperti jual ubat di kaki lima itu,” katanya.

Justeru, Taib berharap rakyat memilih kerajaan yang mampu memimpin dengan baik untuk tempoh lima tahun lagi dan jika pemimpin yang dipilih betul dan tepat, maka ia akan menjadi perangsang untuk meneruskan perjuangan.

“Jika BN diberi mandat untuk lima tahun lagi, maka kita akan menyusun langkah-langkah besar dalam tempoh tersebut. Justeru, kita perlu bekerja keras dan memilih siapa yang baik supaya dapat mendirikan masyarakat yang maju,” katanya.

Menyentuh mengenai Pesta Kaul, Taib berkata ia merupakan salah cara masyarakat untuk menyuburkan semangat perpaduan.

“Melalui cara ini, kita mampu membentuk sebuah masyarakat bersatu padu dan terus mengekalkan budaya kita di sini,” katanya.

#myvote13 #ge13