Mayat bayi lelaki ditemui di pusat pelupusan sampah

0

Oleh AMIR ANUAR

BAYI yang tidak berdosa ini ditemui meninggal dunia dipercayai ditinggalkan oleh orang tuanya.

TAWAU: Mayat seorang bayi lelaki dibungkus plastik hitam di dalam kotak ditemui di sebuah pusat pelupusan sampah di sini kelmarin dengan keadaan menyayat hati.

Ketua Polis Daerah Tawau ACP Awang Besar Dullah, berkata orang awam yang mengetahui keberadaan orang tua kepada bayi terbabit diminta melaporkannya ke IPD Tawau.

“Kita dimaklumkan mayat bayi ini ditemui di dalam kotak yang dibungkus dengan plastik hitam dan terdapat juga satu plastik uri bayi yang berbungkus,” katanya.

Awang berkata demikian kepada pemberita merujuk kepada kes penemuan seorang mayat bayi lelaki dan urinya di Pusat Pelupusan Sampah Bukit Gemuk, Jalan Bombalai di sini.

Mengulas lanjut, beliau berkata polis menerima panggilan mengenai penemuan mayat bayi terbabit kira-kira jam 11.40 pagi daripada seorang lelaki bernama Abd Rahman Khamis.

“Siasatan kes menunjukkan, Rahman yang bertugas untuk mencari bahan-bahan yang boleh digunakan semula menemui mayat bayi terbabit ketika sedang mengorek sampah,” katanya.

Mengikut rekod, lori terakhir yang datang untuk membuang sampah sarap pada hari kejadian didapati tiba kira-kira jam 4 pagi di pusat pelupusan sampah terbabit.

Berdasarkan siasatan juga, mayat bayi lelaki berkenaan dipercayai masih lagi baharu kerana tidak ada sebarang kesan kecederaan dan cukup sifat.

Berikutan itu, mayat bayi lelaki terbabit dihantar ke Hospital Tawau untuk bedah-siasat.